Klimaatverandering aanpakken met Olivijn?

6 Jan 2023 | Bedrijven

Klimaatverandering aanpakken? Dat kan met de stenen op dit pad

Nu weet nog vrijwel niemand wat het is, maar over een tijdje kan je het op veel plekken aantreffen: olivijn. Dat is een gesteente waar een soort fijn grind van gemaakt wordt dat geschikt is voor paden, speeltuinen en daken. Het heeft als groot voordeel dat het terwijl het er ligt, ook CO2 opneemt.

Het gebruik van olivijn kan daardoor een bijdrage leveren aan het oplossen van het klimaatprobleem. Naast het terugdringen van de CO2-uitstoot is het ook nodig om CO2 uit de lucht te halen om de klimaatdoelen te halen.

Wat is olivijn?

Olivijn is één van de meest voorkomende gesteenten op aarde. “Ongeveer 30 procent van de aardmantel bestaat uit olivijn, dus er is geen tekort aan”, zegt Jos Vink, bodem- en waterspecialist van onderzoeksinstituut Deltares. “Overal waar vulkanische activiteit is geweest vind je olivijn aan het oppervlak.” In Europa wordt olivijn gewonnen in bijvoorbeeld Noorwegen en Spanje.

Een ton olivijn kan iets meer dan een ton CO2 opnemen. Normaal duurt dat miljoenen jaren, maar door het fijn te malen kan dat proces flink versneld worden waardoor de CO2-opname nog maar tientallen jaren duurt. Hoe fijner de korrelgrootte, hoe sneller de CO2-opname.

Olivijn langs de spoorlijn

Zoiets kunnen ze goed gebruiken in de industriële omgeving van Hoek van Holland. Toen er in 2016 werd gewerkt aan het pad langs metrolijn tussen Schiedam en Hoek van Holland vroeg Pieter van der Tang, teamleider spoorwegtechniek van het Rotterdamse streekvervoerbedrijf RET zich af welke materialen hij zou kunnen gebruiken als alternatief voor het gangbare grind.

“Ik was op zoek naar een minder onkruidgevoelige steensoort en kwam zodoende op het spoor van olivijn”, zegt Van der Tang. “Daarnaast neemt die steen ook nog eens CO2 op; dat is mooi meegenomen.”

Niet iedereen stond meteen te springen om een nieuw en relatief onbekend materiaal te gebruiken, maar na het overwinnen van de nodige weerstand ligt er sinds 2017 20.000 ton olivijn langs het spoor. “Vanwege de positieve ervaringen is olivijn nu de nieuwe standaard bij RET”, zegt Van der Tang.

Bron : RTL nieuws, Bart Verheggen