Lanceren raket is vervuilend.

8 mrt 2022 | Wetenschap

Lanceren raket is even vevuilend als 100 auto’s in een jaar

Dit weekend komen ze terug, de vier ruimtetoeristen die afgelopen donderdag zijn gelanceerd met SpaceX. Dat bedrijf is van Tesla-baas Elon Musk. Hij verkoopt dus aan de ene kant elektrische auto’s, terwijl hij aan de andere kant raketten de lucht instuurt die een grote hoeveelheid CO2 uitstoten.

Auto’s, vliegtuigen en raketten

Want wat veel mensen waarschijnlijk niet weten, is dat een gemiddelde benzine-personenauto in Nederland circa 3.360 kg CO2 per jaar uitstoot (uitgaande van 15.000 kilometer per jaar). Globaal staat dus één lancering van Musk gelijk aan de vervuiling door 100 auto’s in een jaar. Precieze cijfers ontbreken, maar naar schatting zijn er 1,4 miljard auto’s op de wereld.

Miniatuurvoorbeeld

Alles gaat goed, zegt ’toeristenbemanning’ SpaceX-raket

Ook de vergelijking met het vliegverkeer geeft een goede indruk. Een lancering door SpaceX komt qua uitstoot van CO2 overeen met bijna een trans-Atlantische vlucht met bijvoorbeeld 400 mensen, bijvoorbeeld Amsterdam-New York. Voor corona werden er meer dan 1700 trans-Atlantische vluchten per dag uitgevoerd – het totale vliegverkeer in de wereld is natuurlijk nog vele malen groter.

Lancering duurt kort

Belangrijk daarbij is om te bedenken dat een raketlancering maar kort duurt. De eerste trap van de raket is na 3 minuten uitgebrand, dan is de SpaceX al buiten de atmosfeer. De kracht is natuurlijk wel enorm, vandaar het hoge brandstofverbruik.

De lancering van de SpaceX.

Aan de andere kant: zo klinkt het misschien allemaal te onschuldig. Want het ruimtetoerisme staat nog maar in de kinderschoenen. Pas deze zomer zijn de drie ambitieuze miljardairs begonnen. Ze hebben grote plannen, waardoor het aantal ruimtevluchten snel kan groeien. En dus ook de uitstoot van CO2.

De Britse miljardair Richard Branson heeft al 600 kaartjes van 250.000 dollar per stuk verkocht voor een tripje met zijn Virgin Atlantic. En ook Amazon-oprichter Jeff Bezos wil met Blue Origin zo veel mogelijk mensen de ruimte inbrengen.

Miniatuurvoorbeeld

Miljardair Richard Branson vliegt eindelijk naar de ruimte en besluit miljardairsstrijd

De hoeveelheid CO2 door de ruimtevaart kan in de toekomst dus flink toenemen. Daar blijft het niet bij. Want de vervuiling door raketten komt hoger in de atmosfeer terecht en blijft daardoor ook langer hangen: twee tot drie jaar. Die langere duur betekent ook een grotere bijdrage aan de opwarming van de aarde.

De conclusie kan dus zijn dat het lanceren van veel raketten schadelijk is. Maar hetzelfde kan natuurlijk ook gezegd worden van veel autorijden en veel vliegen.

Alle blogs