We besteden ruim 2,5 uur per dag aan het in contact staan met anderen via onze sociale kanalen. Door de corona crisis zijn we zelfs nog vaker op social media te vinden. Het is voor bedrijven daarom essentieel om social media in te zetten als onderdeel van de marketing strategie. We nemen je graag mee in een paar opvallende ontwikkelingen en trends voor 2021 op het gebied van content en social media. Ben je benieuwd? Lees snel verder!
Social media gebruik in Nederland
Het gebruik van social media blijft stijgen. Maar liefst 96% van de Nederlanders is actief op social media, blijkt uit cijfers van het Nationale social media Onderzoek 2020 uitgevoerd door Newcom Research. De meest opvallende cijfers zijn die van Instagram.Dit platform is sinds 2019 gegroeid met ruim 29% in gebruikers. Hoewel Facebook steeds minder populair wordt onder jongeren, zien we ook hier een lichte groei van 4%. Ook YouTube blijft niet achter en groeit met 14%. Ruim 2.8 miljoen Nederlanders gebruikt YouTube elke dag.
Meer video, meer websitebezoekers
Dat het belangrijk is om op te vallen en de aandacht van je potentiële klanten te trekken, hoeven we je niet duidelijk te maken. Maar hoe blijf je dat doen? De generatie van de toekomst heeft een vluchtige levensstijl en leest veel minder. Een video zegt meer dan 1000 woorden en dat is exact waar de toekomstige gebruikers naar op zoek zijn. Als we kijken naar cijfers zien we dat een social video 1200% meer gedeeld wordt dan tekst en afbeeldingen gecombineerd.
Met de opkomst van zowel Snapchat als TikTok en de groei van Instagram en YouTube kunnen we een conclusie trekken: videokanalen groeien enorm. Het is belangrijk om je als ondernemer te realiseren dat je niet op ieder kanaal actief hoeft te zijn. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Dan moet jij daar aanwezig zijn!