Superfoods

19 apr 2022 | Lifestyle

5 superfoods die je zeker eens zou moeten proberen

Voeding blijft een onderwerp waar je eeuwig over door zou kunnen praten. Vaak wordt het heel complex gemaakt en dat is jammer, want de basis is eigenlijk het allerbelangrijkste. Toch is het niet gek dat het vaak zo ingewikkeld wordt gemaakt. Er zijn gewoon enorm veel dingen waar je op kunt letten en de keuzes die je kunt maken op het gebied van voeding zijn eindeloos. Probeer je niet te focussen op alle details, maar probeer wel open te staan voor nieuwe ideeën en suggesties. In dit artikel lees je over vijf absolute superfoods die je zeker eens zou moeten proberen als je dit nog niet eerder hebt gedaan!

Chia-zaden

De eerste superfood is chia-zaad. Chia-zaden zijn ongelofelijk populair geworden en ze zitten bomvol voedingsstoffen. Ze bevatten eiwitten, gezonde vetten en veel vezels. Daarnaast zitten ze ook bomvol vitaminen en mineralen. Chia-zaden zitten vol met calcium, magnesium, zink, kalium en nog veel meer. Je kunt ze op vele manieren in je voeding verwerken. Zo kun je ze toevoegen aan je salade, maar ook aan je kwark of in een smoothie. Chia-zaden zijn dus supergezond en lekker makkelijk te verwerken in je voedingspatroon! Let wel goed op dat je niet te veel chia-zaden eet, want ze bevatten veel calorieën. Je hebt niet veel nodig om van de voordelen te genieten.

Tarwegras

De tweede superfood is tarwegras. Tarwegras is een stuk minder populair, maar het is echt enorm goed voor je. Tarwegras zit bomvol vitaminen en mineralen. Vooral de hoge hoeveelheid ijzer is heel fijn, want dit is goed voor je bloedsomploop. Daarnaast is tarwegras erg geschikt om je immuunsysteem een goede boost te geven. Tarwegras wordt door de meeste mensen verwerkt in smoothies. Je kunt er ook voor kiezen om tarwegras in poedervorm te kopen en dit toe te voegen aan water.

Walnoten

Walnoten zijn ook een echte superfood. Ze zitten vol met gezonde omega-3 vetten en zijn rijk aan eiwitten. Daarnaast heb je misschien weleens gehoord dat walnoten goed zijn voor je hersenen. Dit klopt, en het heeft niet alleen te maken met het feit dat ze op hersenen lijken! Ze bevatten ze magnesium, wat voordelen meebrengt voor je hersenen. Tenslotte kunnen walnoten cholesterolverlagend werken en kunnen ze bijdragen aan een goede nachtrust. Een echte superfood dus! Toch geldt ook hier dat je er niet te veel van moet eten, omdat ze veel calorieën bevatten. Gelukkig is dit ook niet nodig, want je profiteert namelijk al snel van de gezondheidsvoordelen als je een kleine hoeveelheid walnoten in je voedingspatroon opneemt!

Zoete aardappel

Zoete aardappel zou je ook zeker eens moeten proberen als je dat nog niet hebt gedaan. Als het gaat over bronnen van goede koolhydraten, staat zoete aardappel zeker aan de bovenkant van dat lijstje. Zoete aardappelen bevatten complexe koolhydraten. Simpele koolhydraten zetten snel om in suikers en zorgen zo voor een stijging van je bloedsuikerspiegel, met daaropvolgend weer een daling. Complexe koolhydraten hebben dit niet, daar is er veel minder sprake van een piek en een daling.

Spirulina

De vijfde en laatste superfood die je eens zou moeten proberen is spirulina. Het kan heel goed zijn dat je hier nog nooit van gehoord hebt, maar het is echt enorm gezond. Spirulina zijn in feite algen. Het is dus een plantaardig product, maar het bevat meer eiwitten dan vlees of vis. Daarnaast bevat spirulina ook veel vitaminen en mineralen. Vooral de hoge hoeveelheid ijzer en calcium zijn belangrijke redenen voor mensen om spirulina te gebruiken. Probeer het eens uit!

Alle blogs